Většina mladých lidí tvrdí, že je s finanční situací své rodiny spokojena. Přesto mezi znatelnou částí mládeže panují obavy z budoucnosti a peníze jsou častým předmětem diskusí v rodině. Vyplývá to z analýzy České rady dětí a mládeže. Šetření bylo realizováno v rámci studie KANTAR Lifestyle 2024 na vzorku mladých lidí od 16 do 30 let (N = 999). Pozornost byla v analýze věnována finanční situaci mladých lidí a jejich obavám do budoucna.

Zdroj: studie Kantar Lifestyle 2024, hodnoty uvedeny v %, N=999
Pozitivním zjištěním analýzy je, že většina mladých lidí je spokojena s finanční situací své rodiny či domácnosti (24 % je nadprůměrně spokojeno, 49 % spokojených). Přesto čtvrtina dotázaných (26 %) uvádí horší finanční situaci. Nespokojeni jsou častěji mladí lidé bez maturity oproti vysokoškolsky vzdělaným (33 vs. 20 %)

Zdroj: studie Kantar Lifestyle 2024, hodnoty uvedeny v %, N=999, odpovědi těch, kteří s výroky souhlasí
Pro více než polovinu dotázaných jsou peníze častým předmětem diskusí v rodině (58 %). 57 % uvádí, že pokud jim nějaká značka vyhovuje, kupují jen tu. Polovina mládeže neustále kontroluje, kolik utrácí (50 %) nebo kupuje i věci jen proto, že jsou zrovna zlevněné (45 %). Na druhou stranu také polovina dotázaných považuje nakupování za svou oblíbenou činnost a pravidelně si ukládá stranou pevnou částku peněz (shodně 50 %). Třetina dotázaných ukládá peníze do investic (31 %) a pětina má nejnovější věci většinou dříve než ostatní (20 %).
Muži oproti ženám více spoří (54 % vs. 45 %) a investují (38 % vs. 24 %), nejnovější věci mají také dříve než ostatní (26 % vs. 14 %). Ženy naopak považují nakupování za oblíbenou činnost (57 % vs. 44 %) a nakupují v akcích, přestože věci nepotřebují (48 % vs. 42 %). Mladí lidé bez maturitního vzdělání častěji než mladí s vysokoškolským diplomem tvrdí, že peníze jsou častým předmětem diskusí v rodině (64 % vs. 51 %) a neustále kontrolují kolik utrácí (50 % vs. 37 %).

Zdroj: studie Kantar Lifestyle 2024, hodnoty uvedeny v %, N=999, odpovědi těch, kteří s výroky souhlasí
Velké rozdíly jsou patrné u výše finanční rezervy, kterou mladí lidé disponují. Třetina mladých má úsporu v rozmezí jednoho nebo dvou až tří měsíčních platů (34 %), jeden z deseti má naspořeno 4–5 měsíčních platů (10 %) nebo 6–9 měsíčních platů (8 %) nebo úspory za jeden rok či více let (11 %). Pětina všech mladých však nemá žádnou finanční rezervu (19 %). Desetina mladých neví, kolik má našetřeno (10 %). Z výsledků analýzy také vyplývá, že větší finanční rezervu mají vysokoškolsky vzdělaní oproti mladým lidem bez maturity.
Ti, kteří nemají žádnou finanční rezervu, nebo by si v případě nouze museli půjčit, vyhazují velkou míru finanční nespokojenosti oproti těm, kteří mají větší rezervy. Zároveň jsou u nich doma peníze častěji tématem debaty.

Zdroj: studie Kantar Lifestyle 2024, hodnoty uvedeny v %, N=999, původní znění otázky: „Na obrazovce vidíte různé způsoby, jak lidé šetří. Vyberte prosím ty z nich, které platí pro Vás osobně.“
Nadpoloviční většina mladých lidí nakupuje v cenových akcích (57 %), dvě pětiny pak omezují jídlo a pití mimo domov (43 %), nakupují v levnějších obchodech (40 %) a levnější varianty potravin (39 %). Třetina mládeže kupuje jenom nutné věci (34 %), šetří vodou a elektřinou (shodně 33 %) nebo nakupuje věci z druhé ruky (31 %). Více než čtvrtina mládeže také srovnává ceny online pro výhodnou nabídku (30 %) omezuje zábavu a kulturu (29 %) a šetří teplem (28 %). Nijak nešetří pouze 4 % dotázaných.
Ženy se oproti mužům ukazují být více šetřivé. Častěji nakupují věci z druhé ruky (40 % vs. 22 %), nakupují v cenových akcích (61 % vs. 53 %), v levnějších diskontech (47 % vs. 33 %), nakupují levnější potraviny (44 % vs. 35 %), nakupují jen nutné věci (39 % vs. 30 %), a omezují jídlo a pití mimo domov (48 % vs. 38 %). Naopak se méně často uchylují k šetření vodou (30 % vs. 36 %) nebo šetření pohonnými hmotami (12 % vs 17 %).

Zdroj: studie Kantar Lifestyle 2024, hodnoty uvedeny v %, N=999
Mezi mladými jsou patrné velké nerovnosti ohledně zhoršování a zlepšování finanční situace. Zatímco se 37 % mladých domnívá, že se jejích finanční situace oproti loňsku zlepšila, 24 % je na tom subjektivně naopak hůře. Pro zbylých 39 % je situace stále stejná. Jako horší hodnotí svoji situaci častěji ženy než muži (27 % vs. 21 %).

Zdroj: studie Kantar Lifestyle 2024, hodnoty uvedeny v %, N=999
Mladí lidé mají strach z finanční situace domácnosti v budoucnosti, a to téměř dvě třetiny dotázaných (62 %). Finanční situace se častěji obávají mladí lidé z věkové kategorie 25-30 let oproti náctiletým vrstevníkům (16-19 let), rozdíl je 69 % vs. 56 %, což může souviset s tím, že náctiletí ještě žijí s rodiči. Obavy mají také častěji mladí bez maturitního vysvědčení oproti vysokoškolsky vzdělaným (71 vs. 57 %).
Ti, kteří nejsou spokojeni s finanční situací svojí domácnosti, mají zároveň větší obavy do budoucna. Spokojenost tyto obavy naopak snižuje. Souvislost je patrná i ve srovnání se stavem v minulém roce. Pokud respondenti subjektivně vnímají, že je stav jejich financí horší než před rokem, mají větší obavy do budoucna.
V rámci tohoto šetření nás zajímalo, jak se mladí lidé šetření a jak hodnotí svoji finanční situace y vyhlídky do budoucna. Výsledky ukazují, že přestože je většina mladých lidí spokojena s finanční situací své domácnost, dvě třetiny mladých se bojí situace do budoucna. Naprostá většina mladých lidí nějakým způsobem šetří, nejčastěji nakukováním v akci. Finanční situace mladých lidí je však nerovná, jsou patrné velké rozdíly ať už v subjektivním hodnocení finanční situace rodiny, tak i v konkrétním nakládáním s financemi nebo ve výši úspor. Rozdíly jsou znatelné především mezi lidmi s výučním listem a vysokoškoláky, rovněž mezi muži a ženami.
Článek vznikl v rámci projektu Youthwiki – online encyklopedie národních politik mládeže v Evropě, podpořené programem Erasmus+. Více online: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/en/youthwiki

Zdroj náhledové fotografie: Pexels

