Polovina mládeže tráví na sociálních sítích více než dvě hodiny denně, pro většinu sítě zároveň představují zdroj informací o tom, co se děje.  Vyplývá to z analýzy České rady dětí a mládeže. Šetření bylo realizováno v rámci studie KANTAR Lifestyle 2024 na vzorku mladých lidí od 16 do 30 let (N = 999). Pozornost byla v analýze věnována využívání různých typů médií a získávání informací o aktuálním dění.

Polovina mladých lidí (56 %) tráví na sociálních sítích více než dvě hodiny denně; pouze 3 % se této činnosti vůbec nevěnují. Třetina také tráví podobné množství času sledováním filmů a seriálů na streamovacích platformách (32 %) nebo sledováním videí na YouTube (31 %). U všech ostatních sledovaných aktivit věnuje tak vysoké množství času méně než čtvrtina dotázaných. Pouze každý desátý tráví více než dvě hodiny denně sledováním zpravodajských serverů nebo čtením novin a časopisů. Konkrétně četbě tištěných novin a časopisů se téměř polovina mladých lidí vůbec nevěnuje (46 %).

Ženy oproti mužům věnují více času sledování filmů a seriálů na streamovacích platformách a výrazně častěji tráví přes dvě hodiny denně na sociálních sítích (66 % vs. 48 %). Naopak méně času věnují sledování zpravodajských. Mladí lidé bez maturity oproti vysokoškolákům obecně tráví více času před obrazovkami — ať už jde o sledování televize, YouTube nebo filmů a seriálů na streamovacích platformách. Častěji také poslouchají rádio, navštěvují zpravodajské portály, čtou noviny a časopisy nebo poslouchají podcasty.

Zdroj: studie Kantar Lifestyle 2024, hodnoty uvedeny v %, N=999

Odkud mladí čerpají informace o dění kolem sebe

Většina mladých lidí získává informace o aktuálním dění ze sociálních sítí — jedná se o čtyři pětiny dotázaných (79 %). Tři čtvrtiny mladých také sledují internetové zpravodajství (např. iDNES nebo iHNED) (72 %). Polovina mladých získává informace od členů rodiny, partnerů, kolegů či přátel osobně (53 %). Necelá polovina (44 %) sleduje televizní zpravodajství, čtvrtina získává informace z rádia (26 %) a pětina z podcastů (18 %). Pouze 7 % čte tištěné noviny a časopisy.

Patrné jsou rozdíly mezi muži a ženami: muži častěji získávají informace z internetového zpravodajství, televize, zatímco ženy častěji od členů rodiny a dalších blízkých nebo ze sociálních sítí. Rozdíly jsou také patrné mezi věkovými skupinami: náctiletí ve věku 16–19 let získávají novinky hlavně ze sociálních sítí (85 %), zatímco u dotázaných ve věku 25–30 let převažuje internetové zpravodajství (80 %). Vysokoškoláci preferují oproti jiným vzdělanostním skupinám internetové zpravodajství. A naopak méně využívají jako zdroj sociální sítě.

Zdroj: studie Kantar Lifestyle 2024, hodnoty uvedeny v %, N=999

Specificky prostřednictvím sociálních sítí získávají mladí lidé informace o aktuálním dění hlavně od svých přátel, kteří na sítích sdílí informace nebo je posílají přátelům chatem (47 %). Dalším významným zdrojem jsou přímo média či novináři, které sledují (43 %). Informace dostávají také z příspěvků ve skupinách, kterých jsou členy (30 %) a od influencerů (29 %). Čtvrtina mládeže získává informace z diskuzí běžných lidí, které si čtou pod oficiálními zprávami.

Muži oproti ženám dávají přednost přímo médiím či novinářským osobnostem jako zdroji informací (49 vs. 37 %), ženy spíše influencerům (35 vs. 23 %). Stejně tak dávají influencrům přednost mladí ve věku 16–19 let oproti vrstevníkům ve věku 25–30 (43 % vs. 21 %).

Zdroj: studie Kantar Lifestyle 2024, hodnoty uvedeny v %, N=848, uživatelé soc. síť (alespoň jednou týdně FB, IG, TW, YT)

Mladí se nejčastěji zajímají o zdraví a životní styl, tipy na volnočasové aktivity a v podobné míře také o politická témata, například dění v zahraničí nebo drahotu v České republice — tato témata oslovují 74–79 % mládeže. O něco menší, ale stále výrazný zájem je o přírodu, zákony, ekonomiku a vědu a výzkum, dění v regionech, příběhy obyčejných lidí či udržitelnost a klima, kterým se věnuje 67–72 % mladých.

Přestože mladí o tyto informace projevují určitou míru zájmu, přibližně polovina si pouze udržuje přehled — nejde tedy o aktivní sledování. Nejmenší pozornost věnují tématům, jako je konflikt mezi Ukrajinou a Ruskem, spotřebitelský servis a rady, jak nenaletět, či migrační krize; tyto informace přeskakuje necelá polovina dotázaných.

O většinu typů informací se více zajímají muži než ženy: v případě politiky, ekonomiky nebo sportu je nezájem u žen zhruba o pětinu vyšší než u mužů. Rozdíl 10–15 % je patrný u témat jako dění v zahraničí, nově přijímané zákony, dění v regionech, migrační krize, věda a výzkum nebo konflikt na Ukrajině. Mladé ženy naopak projevují větší zájem o dění ze života slavných i obyčejných lidí. Mladí lidé se středním vzděláním bez maturity se oproti vysokoškolákům méně zajímají o politiku nebo dění v zahraničí, naopak se více zajímají o příběhy slavných i obyčejných lidí, krimi, spotřebitelský servis a rady, jak nenaletět, a také o drahotu v České republice.

Zdroj: studie Kantar Lifestyle 2024, hodnoty uvedeny v %, N=999

Odpočinek u filmů a seriálů

Mladí nejčastěji odpočívají u zahraničních seriálů (43 %) a filmů (40 %). Třetina si ráda pustí české filmy (33 %) nebo seriály (32 %). Čtvrtina dává přednost reality show (25 %) nebo zábavným pořadům a vědomostním soutěžím, pětina sleduje sport (22 %) nebo dokumenty, cestopisy a vzdělávací pořady (18 %). Pořady o vaření (15 %), talk show (14 %) a zpravodajství či publicistika (6 %) patří mezi méně časté volby.

Ženy jsou oproti mužům většími fanynkami českých filmů (37 % vs. 30 %), seriálů (39 % vs. 25 %), zahraničních seriálů (49 % vs. 38 %) i reality show (31 % vs. 10 %). Muži naopak častěji sledují sport (29 % vs. 15 %) a také dokumenty, vzdělávací pořady a cestopisy (24 % vs. 13 %). Česká tvorba, ať už filmová či seriálová, je oblíbenější spíše mezi staršími mladými ve věku 25–30 let než mezi náctiletými (16–19 let), a to o 13, respektive 17procentních bodů více.

Zdroj: studie Kantar Lifestyle 2024, hodnoty uvedeny v %, N=999

Z výsledků analýzy vyplývá, že mladí lidé používají jako hlavní informační zdroj sociální sítě nebo internetové zpravodajství. Důležitým zdrojem jsou ale také informace od členů rodiny, od svým blízkých přijímá nov informace více než polovina dotázaných, stále tedy funguje offline přenos zajímavostí z aktuálního dění, přestože tištěné noviny a časopisy čte již naprostá menšina mládeže.

Mladí lidé rádi odpočívají i sledování filmů a seriálů, sledováním na streamovacích platformách jako je Netflix, HBO MAX nebo Voyo tráví polovina mladých denně do dvou hodin času, třetina dokonce dvě a více hodin. Ve velké míře také sledují televizi, a především videa na Youtube. Přestože většina mladých tráví nejvíce času na sociálních sítí, i sledování videí či filmů a seriálů tráví velké množství volných chvil.

 

Článek vznikl v rámci projektu Youthwiki – online encyklopedie národních politik mládeže v Evropě, podpořené programem Erasmus+. Více online: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/en/youthwiki