Facebook a Instagram spojuje přátele, YouTube a TikTok přináší zábavu. To se domnívají mladí lidí v České republice. Sítě jsou zároveň často vnímány jako návykové, případně i nebezpečné. Vyplývá to z analýzy České rady dětí a mládeže. Šetření bylo realizováno v rámci studie KANTAR Lifestyle 2024 na vzorku mladých lidí od 16 do 30 let (N = 999). Pozornost byla v analýze věnována využívání různých typů sociálních sítích a tomu, jak je sami mladí lidé hodnotí.
Jak sociální sítě mladí lidé vnímají?
Nejčastěji mladí lidé využívají sociální sítě Instagram, YouTube a Facebook. Přestože je Facebook často vnímán jako síť pro starší generaci, i mladí na něm tráví poměrně hodně času. Tyto sítě používá každou chvíli nebo denně více než polovina mladých lidí – konkrétně Instagram 72 %, YouTube 61 % a Facebook 59 %. Instagram je zároveň sítí, kterou téměř třetina (31 %) mladých využívá doslova každou chvíli, tedy mnohokrát denně. Naopak jiné sítě používají mladí lidé jen zřídka (méně než jednou za měsíc) nebo vůbec. Patří sem zejména BeReal (82 %), X (69 %), Snapchat (59 %), Pinterest (53 %) nebo TikTok (49 %).
Rozdíly jsou patrné také mezi pohlavími: každou chvíli nebo denně muži využívají X (14 % vs. 8 %) a YouTube (69 % vs. 53 %), ženy naopak Pinterest (10 % vs. 5 %) a TikTok (38 % vs. 30 %). Náctiletí používají většinu sociálních sítí na denní bázi výrazně více než starší mladí lidé ve věku 25–30 let. Výjimkou je pouze YouTube, který sledují obě skupiny podobně často, a Facebook, kde je rozdíl naopak zásadní (25 % vs. 80 %). Mladší lidé pak častěji využívají i Instagram (88 % vs. 61 %), Snapchat (44 % vs. 7 %) nebo TikTok (51 % vs. 18 %).
Zdroj: studie Kantar Lifestyle 2024, hodnoty uvedeny v %, N=999
Některé sociální sítě mladí lidé hodnotí jako stále populárnější, především TikTok (57 %) a Instagram (46 %), zatímco Snapchat (10 %), X (8 %) nebo Pinterest (7 %) tuto tendenci vykazují méně. TikTok a Instagram jsou zároveň hodnoceny jako nejvíce trendy (50 % a 57 %), naopak Pinterest (11 %) a X (9 %) v tomto směru zaostávají.
Důležitým aspektem sociálních sítí je pro mladé lidi možnost spojování se s přáteli, a to zejména u Instagramu (68 %), Facebooku (58 %) a Snapchatu (29 %). Jako inspirativní jsou hodnoceny především Pinterest (50 %) a také Instagram (37 %). Praktické využití mladí vidí hlavně v YouTube (47 %) a v Pinterestu a Instagramu (shodně 38 %). Sítě rovněž představují zdroj zábavy, kterou podle mladých nejvíce zajišťují Instagram (56 %), YouTube (49 %) a TikTok (47 %).

Zdroj: studie Kantar Lifestyle 2024, hodnoty uvedeny v %, N=984 (uživatelé sociálních sítí – alespoň týdně)
Mladí lidé vnímají u sociálních sítí i problémy, například návykovost nebo potenciální nebezpečí. Návykovost je podle nich nejvíce spojována s TikTokem (65 %) a Instagramem (60 %), dále pak v menší míře s Facebookem (36 %) a YouTube (31 %). TikTok je kromě návykovosti často vnímán také jako potenciálně nebezpečný – takto jej hodnotí 55 % mladých. Nebezpečný je rovněž v menší míře považován Facebook (27 %), Instagram (25 %), Snapchat (23 %) a X (21 %).
Co se týče falešnosti, mladí takový obsah spojují především s TikTokem (37 %) a Instagramem (28 %). Nudu naopak podle nich přinášejí především X (30 %) a BeReal (26 %).

Zdroj: studie Kantar Lifestyle 2024, hodnoty uvedeny v %, N=984 (uživatelé sociálních sítí – alespoň týdně)
Dvě třetiny mladých lidí se domnívají, že Facebook je sítí pro starší (65 %), naopak Instagram (62 %) a TikTok (67 %) vnímají jako sítě pro mladší. Přestože většina mladých považuje Facebook za síť pro starší, každý pátý (20 %) ho stále vnímá jako síť pro mladé. U Instagramu je situace odlišná – pouze každý desátý (10 %) jej vidí jako síť pro starší. Nejmenší rozdíly vnímání vhodnosti podle věku jsou u Pinterestu (13 % vs. 11 %), X (23 % vs. 13 %) a YouTube (27 % vs. 16 %).
Některé sítě jsou naopak převážně vnímány jako doména mladých, přičemž velmi malé procento dotázaných je považuje za sítě pro starší. Patří sem BeReal (2 %), TikTok a Snapchat (shodně 4 %). Obzvlášť náctiletí mají tendenci vnímat Facebook jako síť pro starší.

Zdroj: studie Kantar Lifestyle 2024, hodnoty uvedeny v %, N=984 (uživatelé sociálních sítí – alespoň týdně)
Sociální sítě jako zdroj informací, úniku, i prostředek kontaktu s okolím
Facebook mladí lidé využívají především proto, aby byli v kontaktu s přáteli a věděli, co dělají (43 %). Stejně je tomu u Instagramu (47 %). TikTok mladí používají hlavně pro zábavu – aby sledovali „blbosti“ a pobavili se (50 %) nebo aby zabili čas, když nemají co dělat (44 %). U YouTube je situace podobná, i když tuto síť pro sledování „blbostí“ nebo zabití času používají mladí obecně v menší míře (37 %, respektive 32 %).
TikTok se také ukazuje jako síť, na které mladí tráví čas kvůli její návykovosti – 26 % respondentů uvedlo, že se nejsou schopni od ní odlepit. Tento problém sami mladí reflektují jen minimálně u Facebooku, Instagramu nebo YouTube (4–9 %).

Zdroj: studie Kantar Lifestyle 2024, hodnoty uvedeny v %, N=768 (používají uvedenou soc. siť alespoň jednou týdně)
Z výstup analýzy vyplývá, že mladí lidé nejčastěji využívají Instagram, YouTube a Facebook. Rozdíly jsou patrné mezi muži a ženami, zatímco muži častěji preferují X a YouTube, ženy naopak TikTok a Pinterest. Právě TikTok je hodnocen jako velmi populární a trendy, na druhou stranu je také považován za potenciálně nebezpečný a návykový. Mladí lidé sami reflektují hrozbu u své oblíbené aplikace. Facebook mladí vnímají spíše jako doménu starších uživatelů, zatímco Instagram a TikTok jsou sítěmi mladších. Celkově tak sociální sítě plní pro mladé různé funkce – komunikaci s přáteli, zábavu, inspiraci i zdroj informací.


Zdroj náhledového obrázku: Pexels

