České panelové šetření středoškoláků prezentuje výsledky první vlny longitudinálního výzkumného projektu CZEPS. Výzkumu se zúčastnilo 22 tisíc žáků a žákyň z 249 škol účastnících se první vlny Českého panelového šetření středoškoláků na podzim 2023. Věnuje se tématu wellbeingu, volby střední školy, pocitu sounáležitosti se školou, výsledků testu kritického myšlení a situace etnických menšin.
Z výsledku vyplývá, že:
“Největší podíl žáků a žákyň současných prvních ročníků středních škol preferuje střední odborné vzdělání s maturitou (60 % dívek a 54 % chlapců), dívky preferují gymnaziální vzdělání více než chlapci (o 8 p. b.) a chlapci ve srovnání s dívkami dávají přednost nematuritním oborům (o 10 p. b.). ”
“Průměrná míra wellbeingu mezi žáky/žákyněmi prvních ročníků středních škol a odpovídajících ročníků gymnázií na škále od 7 do 35 dosahuje hodnoty 21,4. Vysoké úrovně wellbeingu dosahují
častěji chlapci než dívky, žáci a žákyně s oběma vysokoškolsky vzdělanými rodiči než ti s méně vzdělanými rodiči, adolescenti hodnotící příjem své domácnosti jako vysoký a ti, kteří mají ve třídě větší počet kamarádů a kamarádek. Naopak jsme nenalezli rozdíly v průměrné míře wellbeingu mezi kraji.”
“Při pohledu na počet kamarádů a kamarádek pozorujeme, že ukrajinští adolescenti uvádí nižší počet kamarádů/kamarádek ve třídě než ostatní zástupci etnických menšin. Na druhé straně 36 % Romů a Romek uvedlo, že má ve třídě více jak 9 kamarádů/kamarádek. Úroveň wellbeingu u etnických menšin je srovnatelná s českými adolescenty a rozdíly mezi různými etnickými skupinami jsou malé. Výjimkou jsou pouze ukrajinští žáci a žákyně, kteří mají v porovnání s ostatními skupinami nejnižší zastoupení v kategorii nízkého wellbeingu. ”
Více informací naleznete zde: https://czeps.soc.cas.cz/cs/vyzkumne-zpravy