Univerzita Plackého v Olomouci realizovala výzkumné šetření na téma využívání umělé inteligence mezi žáky základních a středních škol v České republice. Sběr dat probíhal na podzim 2024. Výzkum se týká: Využívání generativní umělé inteligence ve volném čase, používání umělé inteligence ve výuce, umělé inteligence a budoucnost
Z výsledků vyplývá, že: “Mezi nástroji generativní umělé inteligence naprosto jasně vede ChatGPT, který ve svém volném čase využívá skoro 54 % žáků. Druhým nástrojem, jehož žáci často využívají, je Photomath, který je schopen vypočítat matematické příklady jen za pomoci fotografie …. Mezi nejčastější aktivity, se kterými umělá inteligence žákům pomáhá, patří psaní domácích úkolů, vysvětlování učiva či pomoc při školních pracích a referátech … Například s domácími úkoly pomáhá AI jen 27 % žáků ve věku do 15 let, ovšem od 15 let výše využívá AI pro tuto činnost již 40,5 % žáků.
Výzkum se věnoval i neetickým formám využívání AI: “Třetina žáků (33,2 %) ve věku 15 let a výše se nám přiznala, že s pomocí umělé inteligence vygenerovala celý domácí úkol, jen o něco méně (28 %) to bylo u žáků do 14 let. Starší žáci také v relativně velké míře (14,6 %) podvádějí při testech. Znepokojující může být fakt, že přes 3 % žáků v obou kategoriích si již vygenerovalo takzvanou deepnude fotografii, tj. takovou, při které AI „svleče“ vybranou osobu. ”
Více informací naleznete zde: https://e-bezpeci.cz/index.php/ke-stazeni/vyzkumne-zpravy/190-cesti-zaci-a-umela-inteligence-2024/file