Agentura STEM/MARK realizovala pro Dům zahraniční spolupráce kvantitativní šetření, které se věnuje dopadům zahraničních výjezdů na život mladých lidí.

“Zapojení se výjezdu zúčastnili nejčastěji v rámci programu Erasmus+ nebo jeho předchůdce Erasmu, nejčastěji během studia VŠ, v délce od 1 do 6 měsíců. K účasti je vedl hlavně zájem o zlepšení v jazyce, přání poznat jinou zemi nebo zažít něco nového a snaha o osobní rozvoj. Pro Nezapojené představoval největší bariéru výjezdu nedostatek peněz, nezájem o výjezd, absence nabídky výjezdu a také neznalost jazyka. Většina Zapojených ovládá většinu uvedených kompetencí. Nadprůměrně (proti Nezapojeným) zvládají spolupráci v mezinárodním prostředí, cizí jazyk a dále navazování kontaktů. Také další schopnosti u sebe hodnotí většina Zapojených pozitivně. Nadprůměrné u sebe hodnotí aktivní přístup (častěji proti Nezapojeným).”

57 % mladých se zúčastnilo výjezdu v rámci Erasmus+, 34 % bylo studenty bakalářského a 32 % magisterského programu vysokých škol. 31 % bylo střední školy či učiliště. Většina výjezdů trvala 1 – 6 měsíců. Pro 53 % dotázaných bylo hlavní motivací zlepšení jazykové výbavy, pro 47 % touha poznat novou zemi.

Více informací k výzkumu naleznete zde: https://www.dzs.cz/sites/default/files/2023-08/Report_Dopady_na_jednotlivce_2023_0.pdf